Vraag en antwoord
Onze kracht is onze service en garantie. Hieronder vind je de meest gestelde vragen en ons advies. Heb je een aanvulling? Laat het ons weten. Wij willen je zo goed mogelijk van dienst zijn.
Contact en telefoonnummer
Voor een vlotte afhandeling van al onze werkzaamheden ontvangen wij je bericht bij voorkeur via e-mail. Heb je een dringende vraag? Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m zaterdag tot 12.00 uur op 0413-476831.
Afspraak maken
Foka is elke dag open en er is vrije inloop. Bij lopende aanvragen voor ramen en deuren is het mogelijk om Foka te bezoeken op afspraak. Op zaterdag zijn geen afspraken mogelijk in verband met drukte in de winkel. Wil je een afspraak maken? Stuur je aanvraag en beschikbaarheid via de email, dan plannen wij een afspraak in.
Bezorging
Heb je vragen over een bezorging? Stuur ons een e-mail met je ordernummer en een korte omschrijving van de vraag. Wij behandelen jouw verzoek binnen één werkdag, zodat je snel weer verder kunt.
Wanneer komt mijn bestelling?
Heb je een bericht ontvangen over de levering, dan geldt deze levertermijn. Mocht een leverdatum wijzigen dan nemen wij contact op. Je ontvangt van ons een track en trace code zodra het pakket de deur uit gaat. Zo weet je precies wanneer je jouw bestelling kunt verwachten.
Wat gebeurt er als ik niet thuis ben?
- Grote producten: Als je niet thuis bent, wordt er een nieuwe bezorgafspraak ingepland. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
- Kleine producten: De bezorger bezorgt bij de buren of bij een pakketpunt, afhankelijk van de mogelijkheden. Lukt dit niet, dan ontvang je een bericht om een nieuw bezorgmoment te kiezen.
Wat moet ik doen als mijn bestelling niet bezorgd is?
- Het kan zijn dat je bestelling in meerdere pakketten wordt geleverd of de verzending heeft vertraging. Controleer de track en trace voor de actuele status.
- Mocht je geen juiste actuele status zien, neem dan direct contact op met onze klantenservice.
- Heb je het pakket na vijf dagen niet hebben ontvangen én blijft de online status ongewijzigd, dan lijkt er iets mis te zijn bij de bezorgdienst. Stuur ons in dit geval ook een email, zodat we kunnen helpen met een oplossing.
- Wat moet ik doen als mijn pakket volgens de track en trace bezorgd is, maar ik heb niks ontvangen? Controleer eerst of het pakket bij je buren is afgeleverd. Mocht je het pakket nog niet hebben, neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice.
Wat moet ik doen als er iets kapot is, zoals glas?
Heb je schade ontdekt, zoals een kapot glas? Dan lossen wij dit zo snel mogelijk voor je op. Stuur ons het volgende per e-mail:
- Drie foto's: één van de beschadiging aan de buitenzijde van de doos, één van de binnenzijde van de doos. En één foto van de doos met het verzendlabel waarop het adres leesbaar is.
- Geef aan of het product goed verpakt was: Ja / Nee, en waarom.
- Jouw voorkeur voor een oplossing: wil je een vervangend product of een terugbetaling van het beschadigde product?
- Houd er rekening mee dat de kosten voor het opnieuw opsturen mogelijk niet worden vergoed. Dit hangt af van de foto's en de terugkoppeling van de verzendkoerier. Let op: als er toestemming is gegeven om het pakket "neer te zetten", vervalt helaas elke vorm van garantie. Zorg ervoor dat je de melding binnen twee dagen na ontvangst van het pakket indient.
Hoe kan ik mijn bezorgadres wijzigen?
Stuur een email met het juiste adres. Als de bestelling nog niet is verzonden, dan gaan we het adres wijzigen. Is je pakket al onderweg, dan kun je het adres helaas niet meer wijzigen.
Garantie bij defect en reparaties
Helaas kan er wat mis gaan. Hieronder lees je hoe wij je kunnen helpen.
Het aanleveren van reparaties
Breng je reparatie naar onze winkel. Voor standaard reparaties is het niet nodig om een afspraak te maken, tenzij je haast hebt.
Aanleveropties voor je product
Je kunt je product gratis afgeven in de winkel. Wil je het product opsturen? Dan kan dat op eigen kosten en risico. Voor de retourzending van gerepareerde producten brengen wij €15 in rekening voor verpakking en verzendkosten, inclusief btw.
Grote producten zoals ramen, lampenkappen en deuren
We ontvangen bij voorkeur het losse product (bijvoorbeeld het raam of de lampenkap). Als dit niet mogelijk is, kun je het samen met deur, kozijn of armatuur aanleveren. Wil je dat wij het glas op locatie demonteren en terugplaatsen? Stuur ons dan een verzoek per e-mail.
Het aanmelden van je reparatie
Meld je reparatie aan door het factuurnummer van het product of een nieuw bestelnummer te gebruiken. Selecteer het product "Service en onderzoek" en kies "Eigen betaalmethode".
Doorlooptijd
- Kleine reparaties (tot 1,5 uur): Gemiddelde doorlooptijd is twee weken.
- Grotere reparaties: De doorlooptijd hangt af van onze actuele planning.
- Spoedreparaties: Dien een aanvraag in via e-mail. Zodra de reparatie ingepland is, ontvang je bericht en kun je het object vlak voor de reparatiedatum aanleveren.
Kosten
De kosten voor reparaties worden op basis van nacalculatie gefactureerd. Voor reparaties in het atelier geldt een starttarief van één uur. Bij reparaties wordt minimaal 4 uur gerekend. Als je product binnen de garantieperiode kapot gaat door een fabricagefout, is de reparatie gratis. Overige reparaties zijn op eigen kosten. Bij het afgeven van je reparatie kunnen we een nauwkeurige kostenindicatie geven. Zodra je product is onderzocht, ontvang je een prijsopgave met drie opties:
- Akkoord met prijsopgave: We repareren het product tegen betaling.
- Niet akkoord, product retour: Je betaalt €25 aan onderzoekskosten en krijgt je product terug.
- Niet akkoord, geen retour: Geen onderzoekskosten. We voeren het product milieuvriendelijk af en proberen bruikbare onderdelen te hergebruiken.
Meer informatie
Materiaalkosten: Op basis van het te vervangen glas.
Arbeidstijd: €79,00 per uur, inclusief 21% BTW.
Bekijk onze algemene voorwaarden op de website. Op onze website vind je meer algemene informatie over reparaties en glassoorten.
Wil je een prijsindicatie?
Stuur een e-mail met een duidelijke foto van het te repareren object. Hoe beter de foto, hoe nauwkeuriger wij de kosten kunnen inschatten en het juiste glas kunnen voorstellen. Voor een verzekeringsspecificatie maken wij een proformarekening van €20, die wordt verrekend bij de uiteindelijke reparatie.
Openingstijden
Onze actuele openingstijden vind je op elke pagina rechtsonderin. Ook aangepaste openingstijden, feestdagen, staan hier vermeld.
Bedrijven - zakelijk bestellen
Voor zakelijke klanten is Foka ook het juiste adres. Elke klant ontvangt de laagste prijsgarantie. Heb je een branche gerelateerd bedrijf en wil je zakelijk inkopen bij Foka? Kijk op onze groothandels-website voor meer info: www.glasinloodgroothandel.nl
Zakelijke klant uit België? Stuur ons eerst even een e-mail.Studenten
Ben jij student? Kleine beetjes helpen! Bij FOKA bieden we niet alleen de laagste prijsgarantie, maar geven we studenten ook de kans om nog voordeliger met glas te experimenteren. Wil je een studentenaccount aanvragen? Dat is heel eenvoudig: Maak eerst een account aan op onze website. Stuur vervolgens een e-mail naar FOKA en vermeld hierin: Welke opleiding je volgt (de opleiding moet minimaal twee jaar duren vanaf je inschrijving). Wij zorgen ervoor dat je aanvraag snel wordt verwerkt, zodat je direct kunt profiteren van extra voordelen.
Uitleg maten glas opmeten (isolatie en enkelglas)
Klik hier voor de uitleg: maten glas opmeten. Wilt u glas-in-lood in een sponning plaatsen? Bekijk dan href="_https://www.fokaglasinlood.nl/gekleurd-blank-glas/isolatieglas-glasinlood" hoe de juiste maat gemeten wordt.
Productadvies
Bij FOKA begrijpen we hoe belangrijk de juiste slijpmachine is voor het snijden van glas. Sinds 1985 bieden we glasbewerking van de hoogste kwaliteit en adviseren we je graag over de beste slijpmachine die bij jouw behoeften past. Wij werken met twee topmodellen: de Kristall 1S en de Grinder. Hier leggen we uit waarom deze machines de beste keuze zijn en waarom we andere modellen niet adviseren.
Kristall 1S: Dé beste in prijs en kwaliteit
De Kristall 1S is onze meest verkochte en favoriete slijpmachine. Het is de perfecte keuze voor wie een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding zoekt. Deze machine biedt alles wat je nodig hebt om glas nauwkeurig en efficiënt te slijpen, zonder onnodige extra opties die het gebruik ingewikkelder maken. Het ontwerp is robuust en simpel, ideaal voor langdurig gebruik.
Grinder: Voor wie van design en kracht houdt
Als je op zoek bent naar een machine met een strak design en een krachtige motor, is de Grinder een uitstekende keuze. Ontwikkeld in 2019, slijpt deze machine sneller dankzij hogere toerentallen en is de motor stiller dan die van de Kristall 1S. Ook is de Grinder voorzien van handige extra’s, zoals een lichtknop. Maar net als bij een Audi in vergelijking met een Volkswagen, brengt deze extra luxe ook meer risico met zich mee. De Grinder is kwetsbaarder door de extra opties, dus zorgvuldig gebruik is belangrijk.
Waarom Kies je Uit deze slijpmachines?
Er zijn veel slijpmachines op de markt, maar bij FOKA adviseren we zorgvuldig gekozen modellen die bewezen prestaties leveren. De Kristall 1S is de nummer één keuze voor de beste prijs-kwaliteitverhouding, terwijl de Grinder ideaal is voor wie design en kracht belangrijk vindt. We verkopen deze machines met de laagste prijsgarantie, maar andere modellen, zoals de Kristall 2000, adviseren we niet. Deze heeft een pompje dat kan kapot gaan, terwijl de Kristall 1S altijd betrouwbare watertoevoer biedt zonder extra complicaties.
Voor glas-in-lood wordt soldeervet en stearine olie aanbevolen, omdat het als vloeimiddel zorgt dat het soldeertin soepel vloeit en goed hecht aan het lood, wat helpt bij het vormen van sterke soldeerverbindingen. Voor Tiffany-glaswerk wordt soldeerwater aanbevolen omdat het speciaal ontworpen is voor gedetailleerd soldeerwerk met koperfolie. Soldeerwater heeft een fijne consistentie, waardoor het het soldeertin goed laat vloeien op de koperfolie zonder de structuur van het werk aan te tasten. Soldeerwater mag echter niet te lang blijven zitten, omdat het de koperfolie anders kan aantasten, wat de kwaliteit van het soldeerwerk vermindert. Stearine olie wordt aanbevolen bij spiegels om beschadiging van de spiegelcoating te voorkomen. Stearine olie voorkomt ook spetteren, wat het werkoppervlak schoner houdt.
Keuzehulp: Welke soldeerboutGa je Tiffanywerk maken kies dan voor 80 watt. Gaat u (ook) glas-in-lood maken, dan adviseren wij de 100 watt soldeerbout. Omdat het smeltpunt van lood lager is dan tin, is het heel belangrijk dat je voor de 100 watt soleerbout kies, omdat deze soldeerbout slimmer is, dankzij de ingebouwde thermostaat en daarmee niet te heet wordt. Feitelijk zal het lood overigens altijd kunnen wegsmelten maar dankzij de thermostaat wordt dit zo optimaal mogelijk geregeld en zal je in het gebruik al snel merken hoe dit werkt. De 200 watt soldeerbout adviseren we niet, maar zit in ons assortiment voor de gebruikers die ervaring hebben met de soldeerbout.
Isolatieglas
Lood
Wil je meer weten over loodprofielen en de verwerking? Klik hier voor alle algemene info over loodprofielen.
DIY. Hoe maak je het?
Een glasinloodraam krijgt meteen een donkere uitstraling vandaar dat patineren erg geliefd is. Patina is een oxidatievloeistof dat we opbrengen en meteen verwijderen. Maar als patina met vocht in aanraking komt gaat het alsnog verder oxideren. Let dus op bij buitenramen of ramen in vochtige ruimtes zoals een badkamer. Als ook tijdens de afbouw van een huis: Wordt er nog gestuct? Zorg dan dat je het raam elke dag goed droog maakt.
Een egaal patineer-resultaatDe resultaten van patina zijn zeer variërend op verschillende oppervlakte. Het heeft te maken met de samenstelling van het oppervlak en de omgevingscondities. Als de oppervlakte niet egaal is, dus bijvoorbeeld deels geoxideerd dan zal het eindresultaat ook niet egaal worden. Eventueel kan staalwol nr 0 gebruikt worden om de oppervlakte te reinigen/ voorbewerken. De omgeving dient niet vochtig te zijn en de patina moet na het aanbrengen meteen volledig worden verwijderd. Blijft er patina achter dan zal het oxidatieproces ook doorgaan en met vocht versneld dit.
Glas-in-lood kitten
Bekijk de gebruiksaanwijzing voor het kitten en bekijk de video. Dit vind je online bij de productweergave.
Glas-in-loodramen met rechte stukken glas hoef je niet op een grondpatroon te maken. Je kunt de grootte van alle glasdelen uitrekenen.
Welk glas is hittebestending
Ons glas is niet hittebestendig zoals een kookplaat of koplamp maar het glas is wel geschikt om op te brandschilderen, met uitzondering van iriserend en spiegelglas. Al het glas van Oceanside (voorheen Spectrum) met een toevoeging F is fusible, wat betekend dat het met elkaar versmolten kan worden.
Wat weegt glas
Één vierkante meter glas met een dikte van 3 mm weegt zo'n 6 tot 7,5 kilogram.
Veiligheidsglas
Is een raam lager dan 85 cm? Dan wordt er veiligheidsglas geplaatst. Glas-in-lood is een uitzondering, want door de kleine ruitjes is het niet mogelijk om glas-in-lood in veiligheidsglas te maken. Glas-in-lood wordt veilig verwerkt doordat de glasdelen vastgekit worden in het lood. Kies je voor veiligheidsglas ga dan voor gelaagd of gehard glas. Op gelaagd glas zit een folie dat glas bij elkaar houdt in geval van breuk. Gehard glas breekt in hele kleine niet scherpe glasstukjes, zoals een autoruit.